Kyberboy

Zvláštnou náhodou sa u mňa stretli zaujímavé knihy a vytvorili fascinujúci kontext.

Veľmi pekne pripravená a dobre napísaná kniha z roku 1989 od autorov Imricha Bertóka a Ivo Janouška: Počítače & Umenie, ponúka prehľad o prieniku počítačov do umenia cca do roku 1986 (vtedy bol totiž rukopis odovzdaný do tlače). Viem si predstaviť ako zúrili autori, keď ich kniha vyšla až o tri roky, prevdepodobne už neaktuálna. Zaujímavo sú vysvetlené matematické a programovacie súvislosti, ktoré nám dnes pri našom software akosi unikajú. Každopádne kniha mapuje umelecké počiny podporované počítačom vo svete a na Slovensku: Jozef Jankovič, Daniel Fisher a ďalší, prekvapenie pre mňa bol aj objav diela Kybernetická veža od Nicolasa Shöffera, ktorá je neďaleko v Kalocsi (Maďarsko). Určite to stojí za výlet! Okrem výtvarného umenia sa venujú autori aj iným umeniam, filmu, divadlu, hudbe a napríklad aj baletu. Knihu som našiel v internetovom antikvaráte a teším sa z nej.

Druhú knihu: legendárnu  Kyberiu od  Douglasa Rushkoffa, žiaľ nemám vo fyzickej podoby, aj keď ju roky hľadám. Nakoniec jej to ale v elektronickej podobe v iPade celkom pristane, krásna grafika a hodnotný text. Často si želám, aby som túto knihu mal možnosť čítať v čase jej vydania, v roku 1994. Keď si v nej listujem, uvedomujem si ako nám tu na Slovensku veľmi chýba generácia s psychedelickou skúsenosťou 60. a 70.-tych rokov, umelecký underground, ľudia so skúsenosťou s alternatívnym životným štýlom a pod. Najviac sa ma však dotýka doplňujúci Rushkoffov text k českému vydaniu “Říkali mi kyberboy”, kde píše: “Není to zas tak dávno, co jsem přiváděl lidi k šílenství svým horováním pro kyberkulturu. Byla to velká legrace. Nervózně se usmívali, když jsem jim vysvětloval, že jedného dne budou používat e-mail. Říkali mi “Kyberboy” a mysleli to jako urážku. Cítil jsem se jako vyvrženec.”

Nie je smutné, že po dvadsiatich rokoch, keď ja v súčasnosti “horlím” za technológie vo vzdelávaní, stretávam sa s tým istým? Nikto mi nehovorí Kyberboy, ale cítim sa tak trochu ako “vyvrženec”.

Pridaj komentár

