Informačná ekonomika a digitálny hluk

Internetové sociálne siete sa pomaly (relatívne pomaly na digitálnu rýchlosť, ale zato isto) dostávajú na pomyselné rázcestie – ako ďalej. Problémom začína byť únava a istá miera znechutenia samotných užívateľov, ako aj nepremyslený systém financovania.

Najprv k tej únave a znechuteniu: v zásade to dnes vyzerá tak, že užívatelia zadarmo vytvárajú a konzumujú navzájom digitálny obsah a firma, ktorá vlastní sieť iba zabezpečuje jeho technickú prevádzku. Navyše užívatelia “platia” za svoju existenciu na sieti cennými osobnými dátami a nepreberným množstvom dát o ich správaní, preferenciách a pod. Všetko, čo za to užívateľ dostane je sociálny kontakt, pár priateľov a “lajky”. Je to dostačujúce? Určite nie, časom toto uspokojenie stráca na intenzite a akejsi hodnote. Navyše sme vystavení tzv. digitálnemu hluku, teda balastu, reklame, spamu, sharingu, sponzorovaných odkazov atď.Obrázok

Jaron Lenier, technologický vizionár, ktorý vynašiel pojem virtuálna realita, písal hry pre Atari, podieľal sa na Kinekte… atď a napísal veľmi inšpiratívnu knihu You are not a Gadget: A Manifesto. Jaron, v nej veľmi kritizuje sociálne siete a v súčasnosti prišiel s názorom, že sociálne siete by mali superužívateľom platiť za ich príspevky (čo je základný princíp informačnej ekonomiky). Takým spôsobom môžme vyriešiť viacero problémov sietí naraz, zvýši sa kvalita príspevkov, vieme ich finančne oceniť a odfiltrujeme tak aj digitálny hluk (čize balast náš každodenný). Čo to môže v praxi znamenať? Predstavte si facebook page napr. so vzdelávacím obsahom, ktorej editor dostane zaplatené za “lajky”, za počet fanúšikov, za ich aktivitu. Fanúšik ale neplatí priamo, platí svojími dátami, ktoré facebook speňaží na reklamnom trhu. Vyzerá to celkom sľubne, rozhodne lepšie ako súčasný stav. Otázkou ostáva, či sa takto nedopracujeme k niečomu tak deformovanému ako sú tradičné média, len v inej podobe. A čo Twitter? Ten vie efektívne filtrovať digitálny hluk, starostlivým výberom, koho followujeme, samotný tweet je ale obmedzený rozsahom a musíme linkovať, čo už pre zhýčkaných užívateľov je zase klik naviac. Previazanosť twitteru na web môže byť výhodou aj nevýhodou. Existuje však už niečo ako platba tweetom, napr. za článok, hudbu a pod.

V súčasnosti už existuje projekt sociálnej siete na týchto princípoch informačnej ekonomiky Pheed, najbližší čas ukáže či to je správna cesta. Ozaj a čo sa stalo s projektom otvorenej sociálnej siete Diaspora, ktorá ide opačným smerom, žiadne peniaze, žiadne reklamy, vlastníte a kontrolujete svoje dáta? Skúsili ste?

Reklamy

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s